خواندن زبان چینی را چگونه بیاموزیم؟

بهترین سایت آموزش رایگان زبان چینی از الفبا تا مکالمه و به صورت قدم به قدم

خواندن زبان چینی را چگونه بیاموزیم؟

۹۱ بازديد


از نظر یک گوینده غیر چینی، چینی غیرقابل نفوذترین خانواده زبان‌ها در کره زمین است. در حالی که ممکن است فقط یک هشتم عنوان هجا در زبان انگلیسی وجود داشته باشد، اما تغییرات آهنگین برای هر هجا در خواندن زبان چینی استاندارد معانی بسیار متفاوتی را نشان می‌دهد.

کلمه “ma” می‌تواند به معنی پارچه، اسب، مادر یا گلایه باشد، بسته به اینکه تُن صدای شما بالا می‌رود یا پایین می‌آید.

 

 بنابراین اگر شما علاقه‌مند هستید که به فرهنگ و زبانی که توسط 15٪ از مردم جهان گفته می‌شود، غوطه‌ور شوید، چه کاری انجام می‌دهید؟ شما می‌توانید ابتدا با یادگیری خواندن چینی شروع کنید؛ یک هدف قابل دستیابی‌تر. اما چطور؟

  

حدود 10،000 کاراکتر چینی در کاربری مشترک وجود دارد. سواد پایه ، طبق گفته دولت چین ، از دو هزار کاراکتر شروع می‌شود. درک کامل روزنامه پکن روزانه به حدود سه هزار نفر نیاز دارد. یک خواننده متبحر چینی باید پنج تا هفت هزار کاراکتر را بشناسد.

اما در مورد هشت؟ ShaoLan Hsueh، کارآفرین تایوانی و سرمایه‌گذار ساکن لندن، یک سیستم تصویری برای یادگیری خواندن زبان چینی به نام Chineasy ایجاد کرده است که سنگ بناهای چینی، معروف به نمادها را به تصاویر و داستان‌های هوشمندانه تبدیل می‌کند تا واژگان اساسی را به مردم آموزش دهد.

ShaoLan سیستم خود (TED) را در یک سخنرانی با استقبال خوب که در ماه فوریه در لانگ بیچ، کالیفرنیا برگزار شد، معرفی کرد، او می‌گوید بیش از هزار ایمیل دریافت کرده است و LinkedIn از آن زمان به بعد از افرادی که مایل به شروع کار هستند دعوت می‌کند، در همین حال، او یک صفحه فیس بوک منتشر کرده است تا مفهوم خود را معرفی کند. (اگر به صفحه فیس بوک بروید، باید از پایین جدول زمانی شروع کنید و کار کنید، زیرا این درس از یک ترتیب خاص پیروی می‌کند).

ShaoLan با شرکت طراحی Brave New World که در لندن مسقر است، همکاری کرد تا زندگی خود را در هشت کاراکتر اساسی پیاده کند، و سپس آنها را با استفاده از داستان‌های تصویری گسترش داد.

نگاهی بیاندازید. در اینجا “رن”، کاراکتر برای فرد، با سر و پا نشان داده شده است:

در اینجا کاراکتر و کلمه برای دهان آورده شده است. فراموش کردن با دندان، زبان و زبان کوچک سخت‌تر است:

دو علامت شخص کنار هم، کلمه‌ی دنبال کردن (پیروی)  را می‌سازد. سه علامت شخص کنار هم نشان دهنده‌ی کلمه جمعیت است. علامت شخصی با بازوانی کشیده و عریض نشان دهنده‌ی کلمه‌ی بزرگ و علامت فردی که داخل دهان است، کلمه زندانی را می‌سازد.

با استفاده از این درس، جلد چینی رمان هری پاتر و زندانی آزکابان را در اینجا آورده‌ایم. آیا می‌توانید کاراکتر زندانی را مشخص کنید؟

اینجا کلمه بزرگسال را داریم که ترکیب بزرگ و فرد است:

در اینجا کلمه بزرگسال در گوشه سمت چپ بالای جلد یک مجله ژاپنی (چینی و ژاپنی کم و بیش کاراکتر‌های مشترکی دارند).

در اینجا یک آگهی چینی داریم، آیا می توانید کلمه‌ی “همه” را با توجه به اینکه کلمه شخص را می‌شناسید، مشخص کنید؟

در اینجا کاراکتری برای درخت، با یک پوشش گیاهی در بالای آن برای تشخیص درست قرار دادیم:

قرار گرفتن سه علامت درخت کنارهم نشان دهنده‌ی کلمه جنگل است:

در اینجا تبلیغی برای جرمی لین، ستاره NBA از تایوان را داریم، که به لین لقب جنگل را دادند. آیا می‌توانید کاراکتر جنگل را مشخص کنید؟

مطمئناً، ShaoLan در اینجا از آزادی با زبان استفاده می‌کند. تعداد معدودی کاراکتر چینی، تصاویر واقعی هستند که معانی کلمات را منعکس می‌کنند. این قرار است سرگرم کننده باشد ، و راهی برای به خاطر سپردن آنچه که وجود دارد.

او می‌گوید: “تصاویر اولین قدم در روش من هستند.” “تصاویر زیبا به مردم امکان می‌دهد کاراکترها را به راحتی به خاطر بسپارند. ما می‌توانیم صدها نفر از آنها را به تصویر بکشیم. آنها برای درک کاراکترهای بیشتر باید کمی از فرهنگ و تاریخ چینی را درک کنند.”

در اینجا کاراکتری برای کوه وجود دارد:

دو کوه که بالای یکدیگر قرار گرفته‌اند ، به معنای “بیرون آمدن” است. در زمان‌های قدیم، امپراتور دشمنان خود را به تبعید آنسوی کوه‌ها می‌فرستادند.

اصطلاحات کاربردی برای خواندن زبان چینی به همراه ترجمه فارسی

 
ترجمه چینی تلفظ ترجمه فارسی
你好 Nǐ hǎo. سلام
你好吗? Nǐ hǎo ma? حال شما چطوره؟
很好, 谢谢 Hěn hǎo, xièxie. خوبم، ممنون.
     
请问你叫什么名? Qǐngwèn nǐjiào shěnme míng? می‌توانم بپرسم، اسم شما چیست؟
你叫什么名字? Nǐ jiào shénme míngzi? اسم شما چیه؟
我_____叫 Wǒ______ jiào اسم من _____ است.
很高兴认识你 Hěn gāoxìng rènshì nǐ از آشنایی با شما خوشبختم.
Qǐng لطفا
谢谢 Xièxiè ممنون
不客气 Bú kèqi خواهش می‌کنم (در جواب تشکر)
请问 qǐng wèn ببخشید! (برای گرفتن توجه دیگران)
打扰一下
麻烦您了
Dǎrǎo yixià
Máfán nín le.
ببخشید! / عذر می‌خوام.
对不起 Duìbùqǐ ببخشید! (در حال رد شدن، یا برخوردن به کسی)
对不起 Duìbùqǐ متاسفم
没关系 méiguānxi مشکلی نیست (در جواب “متاسفم”)
再见 Zàijiàn خداحافظ
拜拜 Bāi-bāi خداحافظ (دوستانه)
我不会讲中文 Wǒ bú huì jiáng zhōngwén. من نمی توانم چینی صحبت کنم.
你会说英语吗? Nǐ huì shuō Yīngyǔ ma? آیا شما می‌توانید انگلیسی صحبت کنید؟
这里有人会说英语吗? Zhèlĭ yǒu rén hùi shuō Yīngyǔ ma? آیا کسی اینجا هست که بتواند انگلیسی صحبت کند؟
救命! Jiùmìng! کمک! (در واقع اضطراری)
早安 zǎo ān صبح بخیر
晚上好 Wǎnshàng hǎo عصر بخیر
晚安 Wǎn’ān شب بخیر
我听不懂 Wǒ tīng bù dǒng. من متوجه نمی‌شوم! (موقع شنیدن چیزی)
我看不懂 Wǒ kàn bù dǒng. متوجه نمی‌شوم! (موقع خواندن چیزی)
厕所在哪里? Cèsuǒ zài nǎli? دستشویی کجاست؟
洗手间在哪里? Xǐshǒujiān zài nǎli? ببخشید، دستشویی کجاست؟ (محترمانه!)

نحوه خواندن زبان چینی در 5 مرحله

 مرحله 1: کاراکتر‌ها و نحوه ساخت آنها

هر کاراکتر در استاندارد چینی تلفظ یک هجایی دارد. در این مقاله، ما از تلفظ‌های استاندارد مدرن کاراکتر‌ها استفاده خواهیم کرد.

با این حال، مهم است بدانید که چه کاراکترهایی را می‌توان با صدای بلند در انواع تلفظ‌های چینی خواند.

کاراکترهای چینی اغلب از قسمتهای مختلف تشکیل شده‌اند. نگاهی به چیزی شبیه به míng] 明] بیندازید و می بینید که از دو بخش ساخته شده است:

در سمت چپ ،[日 [rì، و در سمت راست ،[月 [yùe.

بیایید کاراکتر 月 را ببینیم، این کاراکتر به معنی “ماه” است.

کاراکترها از نمادها و سایر مؤلفه‌های ثانویه ساخته شده اند که ممکن است نکات بیشتری را ارائه دهد. از آنجا که سیستم نوشتن چینی هزاران سال است که صدها نسل از تغییر زبان را تحمل کرده است ، امروزه برخی از این نکات کاملاً مبهم است.

اکنون که شما می‌دانید چگونه کاراکتر‌ها شکل می‌گیرند، می‌توانید ابتدا با یادگیری کل مجموعه نمادها، این پایه را بسازید.

به طور رسمی 214 نماد در ساخت کاراکترهای چینی مورد استفاده قرار می‌گیرند، و یافتن لیست‌هایی از آن بصورت آنلاین آسان است. بسیاری از آنها به ندرت به عنوان کاراکترهای مستقل استفاده می‌شوند، اما شما با یادگیری آنها وقت خود را تلف نمی‌کنید.

با دانستن تلفظ و معنی معنایی پایه آنها، به زودی می‌توانید تلفظ و معنای کاراکترهایی که قبلاً ندیده‌اید را حدس بزنید.

به عنوان مثال، کاراکتر[火 [huó، به معنی آتش، غالباً به عنوان یک مؤلفه‌ی معنایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در همان زمان، شما همچنین می‌خواهید به برخی از لیست‌های کاراکتر‌های اصلی که اغلب استفاده می‌شود، نگاه کنید. دولت چین لیست کاراکترها را بر اساس آزمون زبان چینی HSK منتشر می‌کند ، که مکانی مناسب برای شروع است.

مرحله 3: کلمات و کلمات کلیدی با فرکانس بالا

به سرعت خواهید آموخت که اکثر قریب به اتفاق کلمات در ماندارین دو هجا هستند.  فقط در آثار ادبی یا شاعرانه است که شما به کلمات تک هجایی زیادی برخورد می‌کنید.

قدم بعدی شما استفاده از لیست‌های واژگان بیشتر برای شروع یادگیری متداول‌ترین کلمات است. البته شما می‌توانید این کار را همزمان با مرحله یک انجام دهید.

در صورت انتخاب، توصیه می‌کنم ابتدا بسیاری از فعل‌ها و اسم‌ها را یاد بگیرید. بخش‌های دیگر گفتار نیز به همان اندازه مهم هستند، اما به محض یادآوری 150-200 فعل و اسم متداول، باید بتوانید در هر جایی که ظاهر می‌شوند آن‌ها را ببینید.

شما به حدود 3000-5000 کاراکتر نیاز دارید تا بتوانید همه‌ی چیزهایی را که می‌خواهید پیدا کنید. اما نباید فقط از لیست کاراکترها یاد بگیرید، این باعث می‌شود که از یادگیری خواندن زبان چینی خسته شوید.

درعوض، وقتی یک کاراکتر را یاد می‌گیرید، در برخی از فرهنگ‌های آنلاین جستجو کنید تا ببینید که در کدام کلمات معمولاً ظاهر می‌شود.

بیایید کاراکتر 出 را بسازیم که به معنای “بیرون رفتن” است. به خودی خود، در هیچ موردی از آن استفاده نمی‌شود. اما چندین کلمه با 出 وجود دارد که مورد استفاده‌ی شما است.

برای مثال [出门 [chūmén به معنی، خروج از ساختمان، [出口 [chūkǒu به معنی، خروج، [出租车 [chūzūchē به معنی، تاکسی و [出发 [chūfā به معنی، عازم سفر شدن است.

مرحله 4: سرعت خواندن ساختار با جملات

در مرحله بعد، شما می‌خواهید با خواندن جملات زیاد یا نوشتارهای بسیار کوتاه، به ساختار جمله‌های چینی عادت کنید.

قالب کوتاه جملات، شما را از گم شدن در متن طولانی‌تر نگه می‌دارد. این یک درد واقعی است که بتوانید کل پاراگراف را بخوانید و بعد بدانید که شما آن را درک نکرده‌اید زیرا بیش از حد واژگان را گم کرده‌اید.

جملات مثال در فرهنگ لغت، کتب درسی یا وبسایت‌ها برای این کار عالی هستند. شما باید تلاش کنید جملات جالب را از این و دیگر منابع خواندن جمع کنید، سپس مرتباً آنها را مرور کنید.

این باعث می‌شود مغز شما عادت کند که جملات چینی را به تکه‌های ریز خرد کند.

مرحله 5: بخوانید و دوباره بخوانید

هنگامی که می‌توانید یک جمله را به بخش‌هایی تقسیم کنید و اکثر جملات را با استفاده محدود از یک فرهنگ لغت درک کنید، باید خواندن زیادی انجام دهید.

در خارج از این مطالب، شما همچنین می‌توانید به دنبال اخبار کوتاه یا قطعات سرگرمی سبک در موضوعات زندگی روزمره باشید. مواردی مانند دستور‌العمل‌ها، تناسب اندام و بررسی محصولات روش‌های خوبی برای مواجهه با زبان طبیعی هستند.

هنگامی که شما آماده هستید به داستان نویسی بروید، اکیداً توصیه می کنیم ترجمه‌های چینی کتاب‌هایی را که می‌شناسید و دوست دارید پیدا کنید، شما باید عادت کنید که استقامت خواندن زبان چینی خود را تقویت کنید، حتی اگر این کلمات برای شما آشنا باشد.

ترجمه از زبان مادری شما این مزیت را دارد که به روشی که قبلاً از آن استفاده کرده‌اید، ساختار دهید، و شما فقط باید متن واقعی را رمزگشایی کنید. سبک نوشتن چینی با نوشتن داستانهای غربی تفاوت زیادی دارد، بنابراین بهتر است قبل از این تمرین‌های زیادی انجام دهید.

با خواندن و خواندن دوباره متن، شما شروع به خواندن سرعتی می‌کنید. سرعتی خواندن یکی از مهمترین مهارت‌هایی است که می‌توانید برای هر امتحان استاندارد داشته باشید.

این را فراموش نکنید که یادگیری خواندن زبان چینی نیاز به سال‌ها تلاش پایدار شما دارد! پس وقت را از دست ندهید و زبان چینی را بیاموزید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.